woensdag 27 januari 2010

~

Het zal uw verbeelding zijn,
dat u weemoed denkt te lezen
in mijn ogen. U weet toch,
ik ben slechts handen aan uw bed.

Eens zien,

eerst uw klantnummer noteren,
zo, dat zijn tachtig seconden,
waar kom ik ook weer voor? O ja,
het spoelen van uw etterende wonden!

Uw indicatie?

Drie en dertig minuten meneer,
daarin moeten zij het klaren,
mijn beide handen dus,
want ik, ik tel niet mee.

U zegt?

Uw tanden zijn al dagen niet gepoetst?
Verroest! 't Vergeten werk
van jakkerende zusterhanden
ligt hier in bed; raap ik het op?

Nog zes minuten.

Ik kijk en luister
met mijn tien geboden,
ja, beste man
uw wonden gaan vooruit.

Vooruit.

U wilt een scheiding in het midden
en graag een doekje over uw bril?
Nou, zie eens aan: tweeëndertig
minuten en elf seconden.

Binnen de toegestane tijd.

Dag meneer, en nog een fijne dag,
ja, morgen komt Maria voor uw wonden,
en leest u vooral aandachtig in haar
uitgestrekte palm het verhaal van Zalm.


oorspronkelijke titel: 'Zalmwaarden' ~ 2004

1 opmerking: