woensdag 21 januari 2009

~

Hier zit ik, in de Barbarasteeg
op de stoep bij nummer zeven
en naast me ligt een
Palestijnse sjaal met bloed.

Toeristen lopen langs de pijn,
staren omhoog in hemels blauw,
terwijl mijn pen zich
over witheid spoedt.

Raadselschriften staan
op de lantaarnpaal hier voor;
bij felle brand in deze steeg
kan het zwaailicht er niet door.

Eerder, op deze zelfde plek
vond ik een levenloze man
en was verlamd van schrik;
een ziekenbroeder kwam en zei:

‘Heb maar geen medelij,
want deze man is gek!’,
hij propte druivensuiker
in de comateuze mond.

Hier, op de koude grond
van plan hem weg te sturen
op zijn gestrande fiets, bleek
de sleutel verdwenen in het niets.

En nu ligt hier die sjaal met bloed
in deze steeg bij nummer zeven;
terwijl ik schrijf, vraag ik me af:
‘Zal de eigenaar nog leven?’



Michael Heart ~ Song for غزة

Geen opmerkingen:

Een reactie posten