vrijdag 26 maart 2010

~

Het zwart der zwanen spiegelt mij mijn rouw,
zij glijden over grijsgroen niet te grijpen wondervocht,
de rode snavels brengen beelden
van ons intiemste samenzijn.

Ik zie de witte veren bij het openen
der krachtige zwarte vleugels,
waarop ik mee wil naar het ongerepte,
terug naar ongeschonden zijn.

Geketend lijk ik aan mijn eigen klaagzang,
verbeten bijt ik mijn zachtheid stuk
tot bloedens toe; zucht jij van gener zijde in mijn oren?
Streel jij mijn van ontbering strak gespannen rug?

O Erik, je bent echt gestorven, je vaste hand
ligt los in Kathmandu; de waarheid komt vertraagd
met wreed geweld, de stilte die zal blijven,
krijst kraters in mijn eenzaam hart.

Kom terug, o kom terug, laat mij hier niet alleen!
Het 'rust zacht' komt moeizaam naar mijn lippen,
maar vloeit tenslotte hier in letters op papier:
Rust in vrede lieve vriend, die in de geest

nog rondzweeft om mij heen, o ornitomanti,
en als je kijkt, dan wens ik dat je vrede ziet op aard,
dank voor het drogen van mijn tranen,
dank voor je warmte, lach en les,

'Le petit prince' voor eeuwig in de armen van Kumari.



IM Erik Bender * 26 maart 1941 Rotterdam
† 28 september 1992 Nepal ~ Kathmandu











喜多郎 ~ Silk Road

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Wat heb je hier prachtig je gevoel
    beschreven, hele mooie beelden,
    waar bij mij nog extra
    uitspringt 'je vaste hand
    ligt los in Kathmandu'.


    Lieve groet,

    Tsila,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd blij met reacties, die toch zeer spaarzaam blijven. Het lijkt erop dat we allemaal tijd besteden aan plaatsen en minder aan reageren. Ik ben ook veelvuldig een 'stille kijker'.

    Je reactie raakt me. Erik overleed door een vliegtuigongeluk en zijn hand lag letterlijk los... het blijft moeilijk voor me om het te aanvaarden. Dank je, lieve Tsila, hoop dat je het goed maakt.

    Warme groet,

    BeantwoordenVerwijderen